woensdag 1 februari 2012

Zelf appelmoes maken

Ik dacht eigenlijk dat iedereen wel weet hoe je zelf appelmoes maakt. Maar toen iemand me laatst vroeg hoe het eigenlijk moet, besloot ik er toch eens een blogje aan te wijden, want deze blog gaat immers over het helemaal vanaf de basis zelf maken van voedsel.
Dus voor het geval je nooit hebt durven vragen hoe je zelf appelmoes maakt:

Neem een grote pan, en een flinke hoeveelheid appels. Ik koop hiervoor altijd moesappels bij de boer. Die hebben hun uiterlijk niet zo mee, hebben een klein butsje of rare bulten, en zijn daarom stukken goedkoper. Maar de smaak is er niet minder om. Ik neem gemengde appels, wat goudrenetten (zuur), plus wat zoetere appels.

Schil de appels, en snijd ze in stukjes. Doe ze in de pan met een klein bodempje water:


Kook het geheel vervolgens in een half uurtje op een zacht pitje tot moes, regelmatig roeren om aanbranden te voorkomen. Wordt het geheel te droog, dan doe je er een klein beetje water bij. Je kunt ook suiker toevoegen, maar dat vind ik persoonlijk bij gebruik van een paar zoetere appels niet nodig. 

Na ongeveer een half uurtje zijn de stukjes gaar, en mocht je een helemaal gladde appelmoes willen, kun je het met de staafmixer even pureren. Wij houden wel van stukjes in de appelmoes, dus ik help het geheel even een handje met de aardappel-stamper. Je kunt het ook nog langer doorkoken, dan gaat het vanzelf, maar ik vind zelf dat de smaak daar niet echt beter van wordt.

Wat niet mag ontbreken is kaneel, ik voeg het altijd toe aan het einde van de kooktijd. 
Bewaren in een (plastic) schaaltje (als je het binnen een paar dagen op eet), anders kun je het ook invriezen.
Sommige mensen bewaren het op dezelfde manier als jam, dus in een vooraf gesteriliseerde pot, maar omdat er geen suiker in zit is de houdbaarheid beduidend korter, en moet je wel op je hoede zijn voor bederf als je het op deze manier bewaart.


7 opmerkingen:

  1. Het is niet alleen makkelijk, het is ook veel lekkerder dan appelmoes uit de winkel! Bovendien heel handig als je suikervrij moet koken, je kan zelf bepalen hoeveel suiker/zoetstof je erin doet. Ook ik heb er graag wat kaneel door, maar speculaaskruiden of een paar verkruimelde speculaasjes erdoor is ook lekker! Ik maak altijd meteen een grote pot die ik dan in porties in de diepvries bewaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet geen potjes-appelmoes, maar maak ze steeds zelf. Véél lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo lekker zelfgemaakte appelmoes, dan wil je toch eigenlijk nooit meer appelmoes uit 'n potje... Heb deze week nog appelmoes zonder suiker gemaakt en gebruikt voor healthy muffins (ipv olie). Het ruikt ook zo lekker; doet me altijd denken aan mijn oma. Zij maakte vroeger altijd de lekkerste appelmoes, met suiker uiteraard ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke en lekkere recepten heb je er op staan! Ik ga ze zeker uit proberen en ik ga je gelijk volgen! Hopelijk komen er nog veel meer recepten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke site heb je. Wij wonen in Engeland en mijn kleintje eet niet zo goed, dus op oma's aanraden gaan wij nu zelf appelmoes maken.
    Alvast fijne feestdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na het recept voor appelmoes, kunnen de recepten voor 'hete bliksem' en spruitjes met appel eigenlijk niet ontbreken omdat zij ook behoren tot de klassieke 'hollandse keuken'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik was op zoek naar zelfgemaakte appelmoes omdat ik het in turkije niet kan vinden ik woon in turkije. İk ga het ook proberen bedankt

    BeantwoordenVerwijderen